استعلام قیمت

آشنایی با التهاب ریوی ناشی از ابتلا به کووید۱۹

تولید محتوای آرکاوب 917 بازدید 24 / 12 / 1398 بیماری های ریه, عمومی, مقالات


آشنایی با التهاب ریوی ناشی از ابتلا به کووید۱۹

آشنایی با التهاب ریوی ناشی از ابتلا به کووید۱۹

نمای کلی ویروس

سازمان بهداشت جهانی از این ویروس به عنوان nCoV-2019 یاد کرده است. که در آن n به معنی جدید و Cov به معنی وبروس تاجی است. به طور کلی این ویروس نیز شبیه سندروم حاد تنفسی که سارس (SARS) نامیده می شود است، اما به هیچ وجه یکسان نیستند.

منشاء آلودگی

منشاء و منبع آلودگی که تاکنون مشاهده شده است. عمدتا بیماران مبتلا به ویروس کووید۱۹ هستند. اما لازم است بدانید که فرد ناقل بدون علامت بیماری نیز می تواند منبع عفونت باشد.

راه های انتقال

این ویروس می تواند از شخصی به شخص دیگر منتقل شود. شیوع از طریق ترشحات مجرای تنفس و تماس (با سطوح و یا فرد با فرد) از مهمترین عوامل انتقال ویروس اند. همچنین انتقال از راه ذرات هوا نیز یکی دیگر از راه های انتقال این ویروس است.

افراد مستعد

این ویروس به طور کلی در تجمعات به راحتی منتقل می شود. عوارض ابتلاء به بیماری در افراد مسن و مبتلایان به بیماری های مزمن شدیدتر است. کودکان و نوزادان نیز در خطر ابتلا هستند.

دوره نهفتگی

۱ تا ۱۴ روز، بیشتر ۳ تا ۷ روز.

علائم بیماری

این بیماری عمدتا با تب، خستگی و سرفه ی خشک بروز می یابد. تعداد کمی  از بیماران نیز علائمی مانند گرفتگی بینی، آبریزش بینی و اسهال دارند. همچنین در برخی از بیماران فقط تب و خستگی خفیف (وغیره) بروز پیدا می کند. بیمارانی که این بیماری در آنها شدت می یابد، پس از گذشت یک هفته دچار مشکل تنفسی می شوند.

علائم بیماری کرونا

درمان

داروهای موثر در حال تولید هستند، ولی تاکنون روش موثری برای مقابله ویروس تایید نشده است.

پیش آگهی

پیش آگهی شمار زیادی از بیماران خوب است و شرایط تعداد کمی از ایشان بحرانی می شوند. به طور کلی پیش آگهی این بیماری برای افراد مسن و افرادی که پیش زمینه بیماری دارند خوب نیست. در کودکان نیز علایم این بیماری کمتر است.


نکات کلیدی در پیشگیری فردی

هدف و اهمیت قرنطینه خانگی چیست؟

هدف از قرنطینه خانگی، قرنطینه جسمی و فیزیکی، ممانعت از توقف و رفت آمد بیمار در جامعه، جلوگیری از بروز مبتلایان نسل دوم و سوم است.

مادامی که شمار زیادی ناقل بدون عوارض یا بیمار بالقوه وجود داشته باشد، قرنطینه خانگی به عنوان یک انتخاب مهم، می تواند راه حل مشکلی باشد که نهادهای درمانی نمی توانند آن را حل کنند. در صورت بروز هر عوارضی، باید برای تشخیص و درمان به بیمارستان مراجعه کرد.

در این مدت می توانید از فعالیت در رسانه های اجتماعی، پخت و پز، کتاب خواندن، نوشیدن چای و سایر فعالیت های غنی کننده اوقات فراغت استفاده کنید، تا کونید ۱۹ توانایی گسترش خود را از دست داده و از بین برود.

 

چه افرادی لازم است که در قرنطینه خانگی بمانند؟

افرادی که طی ۱۴ روز گذشته، سابقه مسافرت یا اقامت در وو هن و شهرهای آلوده را داشته اند و یا در مناطقی که بیماران محلی ممکن است به آنجا درمان رفته باشند حضور داشته اند.

افرادی که طی ۱۴ روز گذشته، با افراد مشکوک به این بیماری ارتباط نزدیک داشته اند.

اگر افراد فوق، علائم مشکوک در مورد ابتلا به کووید۱۹ را نشان دادند، باید خود را در خانه پیش آگهی قرنطینه کرده و در صورت بروز علائم مشکوک به پزشک مراجعه کنند.

 

چگونگی قرنطینه در خانه:

محیط قرنطینه:

  • فرد قرنطینه شده باید در اتاق جداگانه و با تهویه مناسب زندگی کند. از تهویه مناسب مناطق مشترک منزل مانند آشپزخانه، حمام و غیره اطمینان حاصل شود (باز بودن پنجره ها).
  • و اعضای خانواده باید در اتاق مجزا زندگی کنند. اگر شرایط انجام این کار وجود ندارد، باید فاصله بیش از یک متر را با فرد قرنطینه شده حفظ کنند.
  • محدوده فعالیت فرد قرنطینه شده و محدوده مشترک با سایر اعضای خانواده با بیمار را باید به حداقل رسانده، به ویژه از صرف غذا کنار فرد خودداری شود.
  • نباید لوازمی همچون مسواک، حوله، کارد و چنگال، سرویس بهداشتی، ملافه و… با فرد قرنطینه شده به اشتراک گذاشته شود. . از ملاقات فرد قرنطینه شده پرهیز شود.

 

مراقبت پرستار بیمار

  • تعیین یک فرد سالم و فاقد بیماری مزمن برای پرستاری از فرد قرنطینه شده.
  • پرستار باید هنگام حضور در اتاق فرد قرنطینه شده ماسک بزند.
  • پرستار پس از تماس مستقیم با فرد قرنطینه شده با ورود به اتاق قرنطینه، لزوما باید بهداشت دست های خود را رعایت کند (قبل از تهیه غذا، قبل از صرف غذا، بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و … ) اگر آلودگی قابل مشاهده ای روی دست ها وجود داشت حتما با آب و صابون شسته شود.

 

ویروس زدایی

  • هر روز با استفاده از مواد ضد عفونی کننده حاوی کلر لوازم اتاق خواب و روشور دستشویی را ضد عفونی کنید. .
  • برای جلوگیری از آلودگی سایر البسه لباس و رختخواب فرد قرنطینه شده را با آب گرم ۶۰ تا ۹۰ درجه سانتیگراد و مواد شوینده خانگی به صورت جدگانه بشویید.
  • برای انجام این کار حتما از دستکش استفاده شود و قبل و بعد از آن | دستها به خوبی شسته شود.

 

ترشحات و فضولات

ترشحات تنفسی: هنگام عطسه و سرفه، همه افراد باید از ماسک پزشکی یا دستمال کاغذی یا آستین لباس خود برای پوشاندن دهان و بینی استفاده کنند. بعد از عطسه و سرفه دست های خود را بشویید. دستمالی که مستقیما جلوی دهان و بینی گرفته شده را دور بیندازید یا اگر قابل شست و شو می باشد باید به خوبی شسته شود.

فضولات : هنگام تماس با دهان، ترشحات تنفسی، ادرار یا مدفوع فرد قرنطینه شده باید از دستکش یکبار مصرف اسفاده شود. فضولات فرد قرنطینه شده باید در کیسه ای جداگانه گذاشته درب کیسه را گره زده و به سطل زباله جداگانه انداخته شود و هنگام کشیدن سیفون و شستشوی سرویس بهداشتی درب آن را حتما ببندیم.

اشیاء، آلوده: لوازم آلوده شده مانند دستکش ، دستمال کاغذی و ماسک ها | باید در اتاق بیمار جمع شوند ، علامت گذاری شده و جداگانه دور ریخته شوند.

ظروف غذاخوری: ظروف غذاخوری فرد قرنطینه شده باید علامتگذاری شود. نیازی به دور ریختن ظروف مورد استفاده او نیست، کافیست بعد از استفاده با آب و مواد شوینده شسته شود.

استانداردهای خروج از قرنطینه

اگر بعد از ۱۴ روز علایمی از بیماری در فرد قرنطینه شده مشاهده نشد، فرد میتواند منطقه قرنطینه را ترک کند. در صورت وجود علایم مرتبط با بیماری باید به پزشک مراجعه کند.


انتقال از طریق مدفوع

آیا کووید۱۹ می تواند از طریق مدفوع منتقل شود؟

در حال حاضر وجود اسید نوکلئیک ویروس در مدفوع فرد مبتلا به حدود ۱۹ مثبت اعلام شده اما این عمر برابر با انتقال از طریق مدفوع نیست موشکافی بیش از حد این مسئله مفید نبود و باعث ترس عمومی است در حال حاضر انتقال از ذرات معلق در هوا و سیستم گوارش و غیره واضح تر است برای احتیاط بیشتر طبق دستور العمل زیر عمل شود:

۱- قبل از خوردن غذا و پس از اجابت مزاج صورت استاندارد دست‌هایتان را بشویید.

۲- پس از ورود به دستشویی و قبل از کشیدن سیفون درب آن را ببندید.


آسانسور

هنگام سوار آسانسور شدن لازم است ماسک بزنیم؟

زدن دکمه آسانسور خطرناک است؟

جریان هوا در اسانسور های کابین دار بسیار کم است. پیشنهاد می‌شود که هنگام سوار شدن به آسانسور ماسک زده شود. ممکن است که آسانسور به ویروس آلوده باشد.

با لمس آن احتمال ابتلا به ویروس وجود دارد هنگام لمس دکمه آسانسور بهتر است که مستقیماً از انگشت دست استفاده نشود.

اگر با انگشت دکمه آسانسور را لمس کردید از لمس دیگر اعضای بدن خودداری کرده و به محض پیاده شدن از آسانسور دست‌هایتان را بشویید.

دفعات استفاده از آسانسور را کاهش داده، برای تردید بین طبقات تا حد ممکن از پله استفاده شود.اما در مناطقی که بیمار شروع زیادی ندارد و خطر ابتلا پایین است نباید آن زمان مستر بود باید ماسک زرد و فوری دست ها را شست.


دستگاه تهویه هوا

تهویه هوا را روشن کنیم یا نه؟

با روشن کردن تهویه هوای مرکزی احتمال انتقال بیماری وجود دارد. در نتیجه در زمان شیوع نباید از تحویل مرکزی استفاده کرد یا استفاده از آن را کاهش داد.

هنگامی که می‌خواهید از تهویه هوا استفاده کنید باید به موارد زیر توجه کنید:

همزمان از پنکه و فن تهویه استفاده شود.

لازم است تهویه هوا ضدعفونی شود باید تک تک اجزا ضدعفونی شود شوند.

در بازه زمانی معین پنجره را باز کنید تا هوای داخل اتاق جریان داشته باشد.

تهویه هوا


حیوان خانگی

حیوان خانگی آیا ممکن است حیوان خانگی ویروس کووید۱۹ را انتقال دهند؟

در حال حاضر هیچ مدرکی مبتنی بر مبتلا شدن گربه، سگ و سایر حیوانات خانگی به این ویروس نیست. اما بعد از تماس با حیوانات شستن دست با استفاده از صابون و آب می‌تواند به طرز قابل توجهی سایر باکتری های قابل انتقال از حیوانات به انسان را کاهش دهد. از جمله اشریشیاکلی و سالمونلا .

انواع حیوانات خانگی بسیار زیاد است، اما در حال حاضر که سر منشاء و میزبان این ویروس مشخص نیست پیشنهاد می‌شود حیوانات که معلوم نیست از کجا آمده اند خصوصا حیوانات وحشی را به عنوان حیوان خانگی نگهداری نکنید.

 

چگونگی ضدعفونی حیوانات خانگی پس از بازگشت به خانه

نیاز به ضدعفونی مخصوص نیست. نظامت روزانه و مراقبه پزشکی منظم کفایت می کند.

 

بازی حیوانات خانگی بیرون از خانه مجاز است؟

مجاز است.

حیوانات خانگی

 

اگر حیوان سابقه تماس با موارد مشکوک به اطلاع را داشته باشد، آیا باید آن را قرنطینه کرد؟

در دوره شیوع پیشنهاد می‌شود حیوانات گردیده و آزمایش شود.


مرتبطین نزدیک

چه کسانی مرتبطی نزدیک هستند؟

مرتبطین نزدیک به افرادی اشاره دارد که سابقه تماس در یکی از اشکال زیر با افراد مشکوک به بیماری یا بیماران داشته‌اند.

  1. اقامت، تحصیل، کار یا دیگر انواع تماس نزدیک یا اقامت و کار در واحد یا یک ساختمان
  2. پرسنل درمانی، پرستاری، ملاقات کنندگان، اعضای خانواده و دیگر افرادی که تماس نزدیک با بیمار داشته اند. افرادی که در فضای بسته بیمار را ملاقات کرده یا توقف داشته اند، هم اتاقی ها و همراهان ایشان.
  3. افرادی که در یک وسیله نقلیه عمومی سوار شده‌اند یا تماس نزدیک داشته باشد. شامل همراهان، مراقبت کنندگان از بیمار در وسیله نقلیه، دیگر مسافران و خدمه ای که پس از بررسی امکان تماس نزدیک ایشان با بیماری افراد مشکوک به بیماری مشخص شود.
  4. دیگر افرادی که پس از بررسی توسط بازرسان میدانی به عنوان مرتبط این نزدیک ارزیابی شود.

 

چگونه متوجه شویم فرد مرتبط  نزدیک هستیم  یا خیر؟

پس از تعیین مرتبطین نزدیک به آنالیز خطر ابتلاء با توجه به شرایط بالینی فرد مرتبط نزدیک، شیوه تماس به بیمار، شیوه‌های پیشگیری اتخاذ شود.

و هنگام تماس همچنین با توجه به میزان سطح تماس با آلودگی بیمار و دیگر موارد، با در نظر گرفتن تمام موارد ارزیابی شود.

به همین جهت تعیین فرد مرتبط نزدیک با بیمار باید توسط افراد متخصص انجام شود.مردم فقط اطلاعات واقعی را ارائه خواهند داد.

علاوه بر دوستان خویشان و همکاران بیمار، اغلب افرادی که باوی سوار یک وسیله نقلیه بودند، نیز شامل این موضوع هستند.

به همین جهت باید به نگهداری اطلاعات شماره قطار یا هواپیما، اتوبوس یا … توجه کنیم.

باید به اطلاعیه های عمومی درباره وسایل نقلیه که بیماران استفاده کرده اند توجه کرد،

در صورت استفاده همزمان از یک وسیله نقلیه، باید گزارش داده و در منازل قرنطینه شد.

 

مرتبطین نزدیک به چه مواردی توجه کنند؟

ارائه گزارش و قرنطینه در خانه


               ***       گردآوری و تایپینگ توسط شرکت بنیان طب جراح       ***


اشتراک گذاری :

برچسب ها


مطالب مرتبط


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *