استعلام قیمت

طبقه بندی اختلالات خواب

تولید محتوای آرکاوب 1751 بازدید 24 / 02 / 1399 آموزش, اختلالات خواب, اختلالات خواب و روش های تشخیص درمان, کتاب, مقالات


طبقه بندی اختلالات خواب

طبقه بندی اختلالات خواب

دکتر شهریار یحیوی ، متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران
خلاصه سخنرانی های اولین سمینار آموزشی اختلالات خواب و روش‌های تشخیص و درمان خواب

تعریف اختلالات خواب

پاراسومنیا یا اختلالات خواب مجموعه ای از اختلالات خواب است که شامل کابوس شبانه، وحشت شبانه ، راه رفتن در خواب ، آزارهای سردرگمی و دندان قروچه، فلج خواب و … است.

طبیعی است، از زمانی که برای اولین بار محققان پی به وجود امراض خواب بردند، تلاش کردند برای این گروه از بیماری ها طبقه بندی قابل استنادی ارائه دهند. اولین طبقه بندی عمدتا بر پایه شکایات بیماران قرار داشت و همین طبقه بندی پایه و اساس طبقه بندی مدرن را تشکیل داد.

در سال ۱۹۹۰، پس از تلاش پنج ساله کمیته اختلالات خواب آمریکا، طبقه بندی بین المللی اختلالات خواب ( ICSD ) عرضه شد. این طبقه بندی جایگزین طبقه بندی قبلی شد که با نام طبقه بندی تشخیصی اختلالات خواب و بیداری که در سال ۱۹۷۹ منتشر شده بود.

سردرگمی آزاردهنده

برای تبیین ICSD سه انجمن بین المللی فعال در زمینه بیماری های خواب ( شامل انجمن تحقیقات بیماری های خواب اروپا، انجمن تحقیقاتی بیماری های خواب ژاپن، و انجمن اختلالات خواب آمریکای لاتین ) با یکدیگر مشارکت کردند. حاصل این تلاش انتشار راهنمای تشخیصی و کدگذاری ( به نام طبقه بندی بین المللی خواب: راهنمای تشخیص و کدگذاری ) بود.

این طبقه‌بندی عمدتاً در جهت اهداف تشخیصی و آماری، و نیز پیگیری میزان موربیدیتی و مورتالیتی ناشی از امراض خواب، و تبادل اطلاعات بین انجمن ها مورد استفاده قرار می گیرد. در ابتدا، ۸۴ بیماری خواب به صورت فهرست وار عنوان شده است، سپس در مورد هر یک از این بیماری ها جزئیات و معیارهای تشخیصی آن بیماری تشریح شده است.

از زمان استفاده از آن راهنما، تشخیص بیماری های خواب دقت بیشتری پیدا کرده و درمان آنها با نتایج بهتری توأم بوده است. علاوه بر آن، با انتشار این راهنما، انگیزه بیشتری برای انجام تحقیقات در محققان ایجاد شده است.

حرف زدن در خواب

در ICSD بیماری های خواب ( اختلالات خواب )در چهار گروه بزرگ دیسمونیا، پاراسومنیا، همراه با بیماری های مغزی یا روانی، و بالاخره گروهی از بیماری ها که به علت عدم وجود اطلاعات کافی نمی توان آنها را به صورت قطعی در یک گروه طبقه بندی کرد قرار میگیرند.

اختلالات خواب

در گروه دیسمونیا بیماری هایی قرار دارند که در آنها شروع و ادامه پروسه خواب دچار اشکال است. بیماری هایی که ایجاد پرخوابی می کنند نیز عمدتا در این گروه قرار دارند. پاراسومنیا ها عمدتاً بیماری هایی را شامل می شوند که در آنها شکایاتی از پر خوابی یا بی خوابی ( اختلالات خواب )مشاهده نمی شود.

اختلالات خواب

طبقه بندی اختلالات خواب

در این جا به انواع اختلالات خواب می پردازیم:

DYSSOMNIAS:

Intrinsic sleep disorders
Extrinsic sleep disorders
Circadian rhythm sleep disorders

PARASOMNIAS:

Arousal disorders
Sleep – wake transition disorders
Sleep Parasomnia associated with REM
Others

MEDICO – PSYCHIATIC SLEEP DISORDERS:

With mental disorders
With neurological disorders
With other medical disorders
PROPOSED SLEEP DISORDERS


بنیان طب جراح

***       گردآوری و تایپینگ توسط شرکت بنیان طب جراح       ***


اشتراک گذاری :

برچسب ها


مطالب مرتبط


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *