استعلام قیمت

نحوه استفاده از ماسک در روزهای بارانی همراه با توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت

تولید محتوای آرکاوب 5694 بازدید 04 / 09 / 1399 عمومی


نحوه استفاده از ماسک در روزهای بارانی همراه با توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت

هوای سرد و آلوده باعث افزایش عمر ویروس‌های تنفسی می‌شود لذا احتمال سرایت بیماری‌های تنفسی از جمله کرونا در فصول سرد بیش از پیش افزایش می‌یابد همچنین ویروس کرونا در کنار فصول سرما می‌تواند افراد بیشتری را به خود مبتلا کند و به همین خاطر به اکثریت افراد توصیه می‌شود بهداشت فردی را با زدن ماسک مناسب بیش از گذشته رعایت نمایند. ماسک‌ها در بازار و داروخانه‌ها دارای تنوع زیادی می‌باشند که برخی یک بار مصرف و برخی نیز دارای قابلیت مصرف زیادی هستند. نحوه استفاده از ماسک در روزهای بارانی و سرد متفاوت‌تر از بقیه‌ی روزهاست چرا که خیس شدن ماسک باعث کاهش مقاومت آن در برابر عبور ذرات ریز می‌شود در واقع مقاومت خودشان را از دست می‌دهند و به خوبی کار نمی‌کنند به همین دلیل ماسک‌های جراحی یکبار مصرف هستند؛ چرا که در برابر آب آسیب دیده و از هم وا می‌روند لذا نمی‌توانند از انتقال و انتشار ویروس جلوگیری کنند اما ماسک‌های پارچه‌ای بعد از خشک شدن قابلیت استفاده مجدد دارند. باید به این نکته نیز اشاره کرد که علاوه بر ماسک استفاده از دستکش نیز در وسائل نقلیه عمومی مانند مترو و اتوبوس ضروری است، این کار نمی‌تواند دلیلی بر نشستن دست‌ها باشد پس باید بعد از استفاده از دستکش، شست و شوی مکرر دست‌ها با آب و صابون نیز انجام شود.

نحوه استفاده از ماسک در روزهای بارانی و برفی

ماسک‌ها انواع مختلفی دارند مانند ماسک جراحی و پارچه‌ای که از میان انواع ماسک‌ها، ماسک جراحی کاربرد بیشتری دارد و قابلیت مصرف آن یک بار می‌باشد. اگر هوا دارای رطوبت عادی باشد ماسک‌ها قادر هستند تا ۴ ساعت شما را در برابر ویروس محفوظ نگه دارند و از انتشار یا انتقال بیماری جلوگیری کنند. متخصصان تاکید دارند که بهترین و استانداردترین ماسک برای جلوگیری از ورود یا خروج ویروس، ماسکی است که دارای سه لایه مجزا باشد. با این حال، هر کدام از این ماسک‌ها که خیس شود باید سریعا نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کرد.

ماسک‌های جراحی بعد از گذشت ۴ ساعت به دلیل رطوبت موجود در هوا یا نفس کشیدن مرطوب می‌شوند و کارآیی‌شان را از دست می‌دهند. بنابراین باید برای حفاظت خود در برابر بیماری آن را تعویض کرده و از ماسک جدید استفاده کنیم. کارایی و زمان استفاده از ماسک جراحی در روزهای بارانی و برفی یا فصل پاییز و زمستان کاهش می‌یابد همچنین تاثیر فیلترینگ آن برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به صورت چشمگیری کم می‌شود و در صورت استفاده طولانی مدت از ماسک ممکن است در صورت سرفه یا عطسه ویروس از ماسک عبور کرده و به سایرین انتقال یابد به علاوه شستن و ضدعفونی کردن ماسک‌های معمولی پزشکی اثر بخشی آن‌ها را از بین می‌برد لذا در این شرایط بارانی و برفی ماسک‌های پارچه‌ای می‌توانند کاربرد زیادی داشته باشند چرا که قابلیت خشک شدن و استفاده مجدد را دارند.

بهترین و مقاوم‌ترین نوع ماسک در برابر ویروس کرونا، ماسک‌های جراحی سه لایه هستند. کاربرد این نوع ماسک‌ها در اکثر کشورها به صورت قانون در آمده است چرا که از انتقال یا انتشار ویروس به خوبی جلوگیری می‌کنند اما رطوبت کارآیی این ماسک را نیز از بین می‌برد به طور کلی تمامی ماسک‌ها اعم از پارچه‌ای و یا N۹۵ و… در آب و هوای مرطوب، مانند ماسک‌های جراحی آسیب‌پذیر هستند اما ماسک‌های پارچه‌ای را می‌توان بعد از خشک شدن دوباره استفاده کرد.

 

شستن ماسک

مقامات ارشد سابق سازمان جهانی بهداشت در رابطه با ماسک خیس چه می‌گویند؟

پروفسور تیم اسپکتور یکی از مقامات ارشد سابق سازمان جهانی بهداشت می‌گوید در صورت خیس شدن ماسک به هر دلیلی افراد باید به سرعت آن را تعویض کنند چرا که تمامی ماسک‌ها صرف نظر از نوع آن در مقابل رطوبت هوا آسیب‌پذیر هستند. همچنین پروفسور تیم اسپکتور که علائم کووید۱۹ را اخیرا مورد مطالعه قرارداده است اخطار داد که مردم از خطرات موجود در ماسک مرطوب آگاه نیستند چرا که رطوبت تاثیرگذاری ماسک را از بین می‌برد.

یکی دیگر از مقامات سابق در سازمان جهانی بهداشت به نام کارول سیکورا گفت: رطوبت باعث تخلخل ماسک‌ها می‌شود و به همین دلیل در هوای مرطوب انواع ماسک‌ها آسیب‌پذیر هستند. وی افزود: معتقدم اکثر مردم در مورد این موضوع هیچگونه دانش و راهنمایی ندارند مقامات رسمی بخصوص در فصل‌های سرد و بارانی باید به آنها مشاوره دهند.

سیکورا گفت: این خیلی مهم است که بدانیم اگر ماسک‌های ما مرطوب شوند باید به سرعت آنها را عوض کنیم. حتی گران قیمت‌ترین ماسک‌ها هم به محض خیس شدن باید عوض شوند.

سیمون کلارک‌، دانشیار میکروبیولوژی سلولی در دانشگاه ردینگ هم گفت: “ماسک مرطوب با دستمال کثیفی که به صورت شما بسته شده تفاوتی ندارد”. حتی نفوذ بخار آب از تنفس انسان به ماسک و مرطوب شدن آن فرد را مجاب می‌کند که ماسک خود را عوض کند. جنس پارچه استفاده شده در ماسک باید به گونه‌ای باشد که تا حد امکان از خروج قطرات جلوگیری کند و در عین حال امکان تنفس به فرد را بدهد. افرادی که مجبور به تردد در فضای بیرون از خانه هستند باید علاوه‌ بر ماسکی که بر روی صورت آنها قرار دارد یک ماسک دیگر هم همراه خود داشته باشند تا در صورت خیس شدن بتوانند تعویض کنند.

اخطاری که در خصوص تعویض ماسک به دلیل خیس شدن ماسک داده شده است فقط مختص باران نمی‌شود بلکه تنفس فرد نیز باعث مرطوب شدن ماسک می‌شود که دلیل خوبی برای تعویض ماسک است. البته خیس شدن ماسک تنها دلیل تعویض آن نیست. همه افراد باید به محض اینکه متوجه شوند ماسک آنها به هر دلیلی آلوده شده آن را دور بیندازند و ماسک دیگری را استفاده کنند. ماسک‌های یک بار مصرف نیز باید به صورت روزانه دور انداخته شوند.

نتیجه‌گیری

ماندگاری ویروس‌های تنفسی در هوای سرد زیاد است لذا در فصل‌های سرد بهداشت فردی باید بیش از پیش رعایت شود این بهداشت با زدن ماسک و دستکش عملی می‌شود. نحوه استفاده از ماسک در روزهای بارانی بدین صورت می‌باشد که تمامی ماسک‌ها صرف نظر از نوع‌شان در صورت مرطوب و خیس شدن در برابر باران یا نفس کشیدن تاثیرش را از دست می‌دهد و حتما باید تعویض و درصوت استفاده از نوع جراحی باید دور انداخته شوند چون نمی‌توان ماسک‌های جراحی را بعد از خشک شدن، مجددا مورد استفاده قرار داد ولی ماسک‌های پارچه‌ای را می‌توان بعد از خشک شدن مورد استفاده قرار داد.


اشتراک گذاری :

برچسب ها


مطالب مرتبط


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *