استعلام قیمت

نکات کلیدی در پیشگیری از ویروس ۱۹-COVID

تولید محتوای آرکاوب 1243 بازدید 24 / 12 / 1398 بیماری های ریه, عمومی, مقالات


نکات کلیدی در پیشگیری از ویروس ۱۹-COVID

نکات کلیدی در پیشگیری فردی

برخی نکات کلیدی ساده برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا COVID-19 مانند طریقه استفاده درست از ماسک، شستن درست دست ها ، میکروب زدایی و … بیان شده است.

نمای کلی ویروس

سازمان بهداشت جهانی از این ویروس به عنوان nCoV-2019 یاد کرده است. که در آن n به معنی جدید و Cov به معنی وبروس تاجی است. به طور کلی این ویروس نیز شبیه سندروم حاد تنفسی که سارس (SARS) نامیده می شود است، اما به هیچ وجه یکسان نیستند.

منشاء آلودگی

منشاء و منبع آلودگی که تاکنون مشاهده شده است. عمدتا بیماران مبتلا به ویروس کووید۱۹ هستند. اما لازم است بدانید که فرد ناقل بدون علامت بیماری نیز می تواند منبع عفونت باشد.

راه های انتقال

این ویروس می تواند از شخصی به شخص دیگر منتقل شود. شیوع از طریق ترشحات مجرای تنفس و تماس (با سطوح و یا فرد با فرد) از مهمترین عوامل انتقال ویروس اند. همچنین انتقال از راه ذرات هوا نیز یکی دیگر از راه های انتقال این ویروس است.

درمان

داروهای موثر در حال تولید هستند، ولی تاکنون روش موثری برای مقابله ویروس تایید نشده است.


ماسک

چه زمانی باید از ماسک استفاده شود؟

استفاده از ماسک:

توصیه می شود هنگام ملاقات با مردم، رفتن به یک مکان عمومی ، ورود به مکان های شلوغ یا سرپوشیده، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و … ماسک بپوشید.

استفاده نکردن از ماسک:

در مکان های شخصی یا فردی می توان از ماسک استفاده نکرد.

از چه ماسکی باید استفاده شود؟

برای عموم مردم (بجز کادر پزشکی و کادر درگیر با بحران) توصیه می شود ماسک پزشکی یکبار مصرف استفاده کنند.

برای کارمندان در مکانهای پرجمعیت مانند بیمارستان ها، فرودگاهها، ایستگاه های قطار، متروها، اتوبوس های عمومی، هواپیماها، قطارها، سوپر مارکت ها، رستورانها و غیره و همچنین اعضای ارگان هایی همچون پلیس، نیروهای امنیتی، پیکها و … همین طور افرادی که در خانه دارای بیمار قرنطینه شده هستند، توصیه می شود از ماسک های جراحی پزشکی با ماسکهای محافظ ذرات مطابق با استانداردهای KN95/ N95 و بالاتر استفاده کنند.

ماسکهای کاغذی ، ماسکهای کربن فعال، ماسکهای پنبه ای و ماسکهای اسفنجی برای استفاده این افراد توصیه نمی شوند.

استفاده درست از ماسک چگونه است؟

استفاده درست از ماسکهای یکبار مصرف پزشکی / ماسکهای پزشکی به شرح زیر است:

گیره ماسک روی بینی قرار گرفته و لایه های ماسک به بیرون با به سمت پایین تا می شوند.

لایه های تا شده را برای پوشاندن دهان ، بینی، فک بالا و پایین باز می شوند.

نوک دو انگشت خود را در امتداد نوار فلزی پل بینی از وسط به طرفین و به آرامی به سمت داخل فشار دهید تا جایی که نزدیک به پل بینی شود.

ماسک را بصورت صحیح مرتب کنید تا ناحیه اطراف ماسک کاملا به صورت بچسبد.

ماسک پزشکی استاندارد ۳ لایه دارد؛ لایه بیرونی دارای لایه مسدود کننده آب برای جلوگیری از ورود قطرات به ماسک است؛ لایه میانی دارای یک لایه فیلتر است ؛ از لایه داخلی در نزدیکی بینی و دهان برای جذب رطوبت استفاده می شود.

آیا می توان از ماسک فیلتردار استفاده نمود؟

بله عامه مردم می توانند از ماسک فیلتردار استفاده کنند، چرا که زدن این نوع ماسک میتواند از استفاده کننده آن محافظت کند.

خیر افراد مضنون یا مبتلایان به این بیماری نباید از ماسک فیلتردار استفاده کنند، به این دلیل که فیلتر نمیتواند از پخش قطرات تنفسی به سمت بیرون جلوگیری کند.

به چه مدت می توان از ماسک استفاده کرد؟

در رابطه با عموم مردم، در شرایطی که با فرد مبتلایا مشکوک به بیماری تماسی نداشته اید، میتوان با توجه به میزان پاکیزگی ماسک مدت زمان مصرف را به اندازه مناسب افزایش داد و با در نظر گرفتن شرایط از آن دوباره استفاده کرد. حتما باید به استفاده شخصی از ماسک توجه شود و پیش از ماسک زدن نیز بر اساس قواعد دستها شسته شده و در هنگام استفاده نیز از تماس با سطح داخلی ماسک خودداری گردد.

آیا حتما باید از ماسک یکبار مصرف استفاده شود؟

هر زمانی که ماسک به وسیله قطرات سرفه یا عطسه یا دیگر اشیا آلوده، آلوده شد یا هنگامی که ماسک دچار تغییر شکل، آسیب یا بوی خاص گردید، حتما باید به سرعت ماسک تعویض گردد.

ماسکی که چندبار مصرف شده را چگونه نگهداری کنیم؟

اگر نیاز به استفاده چندباره از ماسک هست، می توان آن را در محل پاکیزه، خشک و دارای تهویه هوای مطبوع آویزان کرد یا در پاکت کاغذی تمیز که امکان عبور هوا را دارد، قرار داد.

لازم است که ماسک به طور جداگانه نگهداری شود، از تماس آنها با یکدیگر اجتناب گردد و استفاده کننده هر ماسک مشخص باشد. ماسک محافظتی استاندارد مصرف پزشکی را نمی توان شست و همچنین از مایع ضدعفونی کننده با حرارت دهی و دیگر روش ها نیز نمی توان استفاده کرد. در ارتباط با سایر ماسکهای غیر پزشکی | مطابق دفترچه راهنمای ماسک عمل شود.

چگونه ماسک مصرف شده را دور بیاندازیم؟

ماسک مورد استفاده توسط افراد عادی، ریسک پخش کردن ویروس کرونای جدید را ندارد، بعد از استفاده آن را داخل کیسه ی پلاستیکی گذاشته، درب کیسه را بسته و براساس دستورات دسته بندی زباله های زیستی عمل شود.

ماسک استفاده شده توسط افراد مشکوک به بیماری و پرسنل مراقبت و پرستاری از آنان، مانند زباله های بیمارستانی جمع آوری و رسیدگی شود. پس از دور انداختن ماسک، دستها باید شسته شود.

افراد باردار و کودکان چگونه ماسک انتخاب کنند؟

بانوان باردار در پوشیدن ماسک محافظتی باید با در نظر گرفتن و توجه به برای شرایط خود، محصولی که از راحتی نسبی برخوردار باشد را انتخاب کنند.

کودکانی که در مرحلهی رشد و نمو هستند و شکل صورتشان کوچک است، باید از ماسک محافظتی کودکان استفاده کنند.

سالمندان و بیمارانی که با ماسک زدن احساس ناراحتی می کنند، چه کنند؟

سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های قلبی، ریوی و سایر بیماری های مزمن، پس از ماسک زدن ممکن است احساس ناراحتی کنند، حتی ممکن است بیماری قبلی شدت پذیرد، این افراد باید از پزشک متخصص راهنمایی بگیرند.


دستکش

در زندگی روزمره آیا نیاز به پوشیدن دستکش می‌باشد؟

لازم نیست : عموم مردم در زندگی روزانه فقط کافیست تا به طور مرتب دست ها را بشوید.

لازم است : پرسنل پرستاری و درمان، افراد دارای تماس نزدیک، پرسنل و امور حمل و نقل دیگر کارکنان محل های رفت و آمد و شلوغ، بایستی به منظور کاهش ریسک انتقال از طریق تماس از دستکش استفاده کنند. اما استفاده از دستکش جایگزین بهداشت دست ها نمی شود و همچنان باید دست ها را به طور مرتب شست.


عینک محافظ

در زندگی روزمره آیا نیاز به زدن عینک محافظ می باشد خیر در زندگی و کارهای عادی رسیدگی به بهداشت دست ها کافیست اگر دستانتان مرتب شسته شوند و خصوصاً چشمان با دستان آلوده لمس نداشته باشد نیازی به زدن عینک محافظ می باشد.


میکروب زدایی

روش های ضدعفونی و ویروس زدایی کدامند؟

بر اساس طرح تشخیص و درمان ذات الریه ناشی از کوئید۱۹ (نسخه پنجم آزمایشی) [منتشر شده در چین] این ویروس نسبت به اشعه ماورا بنفش و گرما حساس است و ۳۰ دقیقه دمای ۵۶ درجه سانتیگراد، دی اتیل اتر، اتانول(الکل) ۷۵ درصد، مواد ضدعفونی کننده دارای کلر، پر استیک اسید و کلروفرم و سایر حلال های چربی همگی می توانند به طور موثر ویروس را نابود کنند، کلرهگزیدین نمی تواند به طور موثر ویروس را غیرفعال کند.

به دلیل اینکه در حال حاضر تاثیر گذاری روش های عفونی دیگر نسبت به غیرفعال سازی ویروس کرونای جدید مشخص نشده، روش های دیگر ضدعفونی برای استفاده در ویروس زدایی کرونا جدید توصیه نمی شود.

روشهای ضدعفونی قابل اجرا در خانه کدامند؟

ضد عفونی پوست: پوست را می‌تواند به مالیدن الکل روی آن یاهو تحمیل کردن پوستر الکل ضدعفونی کرد

ضد عفونی محیط خانه: می توان با استفاده از الکل ضدعفونی یا مواد ضدعفونی کننده دارای کلر سطوح اشیا را پاک کرد.

میکروب زدایی

باید با ماده موثر مواد ضدعفونی کننده به شیوه استفاده بی خطر از آن توجه شود:

الکل ماده قابل اشتعال است برای ضد عفونی الکل را در مساحت زیاد اسپری نکنید. در غیر این صورت از اتانول در هوا ممکن است باعث آتش‌سوزی شود.

در هنگام استفاده از مواد ضدعفونی کننده حاوی کلر، به نسبت‌های هر یک سازی و غیره توجه کنید. به خصوص از مخلوط کردن با سایر ضدعفونی کننده خودداری کنید زیرا ممکن است مقدار زیادی گاز سمی تولید کند برای جلوگیری از این امر، مطابق با دفترچه راهنمای محصول از آن استفاده کنید.

مواد مقاوم در برابر حرارت:

این وسایل را می‌توان با جوشاندن به مدت ۱۵ دقیقه ضدعفونی کرد.


شستن دست

چه زمانی دست های خود را بشوییم؟

پس از بازگشت از یک مکان عمومی، پس از لمس لوازم عمومی، پس از عطسه و سرفه، پس از درآوردن ماسک، قبل و بعد از خوردن غذا، پس از لمس اشیاء آلوده.

با چه موادی دست خود را بشوییم؟

با مایع دستشویی، آب جاری و صابون، یا مایع های ضدعفونی کننده دست حاوی الکل.

دست ها را چگونه باید شست؟

دست ها زیر جریان آب خیس شود.

مقدار مناسب مایع دستشویی یا صابون را به صورت یکسان به کف پشت انگشتان و قسمت داخلی آن مالیده شود.

دستا با دقت به مدت ۱۵ ثانیه به صورت زیر به هم مالیده شود.

مالیدن کف دست ها و زیر انگشتان دو دست به یکدیگر

مالیدن کف یک دست روی پشت دست دیگر

کف دست ها را به صورتی که انگشتان دست از میان یکدیگر رد شوند به هم بمالید

انگشتان یکی از دستانش را به داخل جمع کرده پشت دستها را به داخل دست دیگر بمالید

مالش گردشی شست یک دست در کف دست دیگر و بالعکس

مالش مدور و رفت و برگشتی با انگشتان بسته یک دست روی کف دست دیگر و بالعکس

دست ها را زیر آب شست و شو دهید

دست ها را با دستمال یا حوله تمیز پاک کنید.

شستن دست


سرفه

آداب سرفه

در هنگام سرفه یا عطسه با آرنج یا دستمال بینی و دهان خود را بپوشانیم هرگز با دست جلوی دهان و بینی خود را نگیرید.

سرفه و عطسه می تواند ویروس های زیادی را آزاد کند. درصورتی که سریعاً دست ها را شسته نشود باعث آلودگی مکان‌هایی مانند دستگیره درها دکمه های آسانسور نرده و صندلی ها و اشیا دیگر خواهد شد در این زمان اگر کسی این قسمت‌های آلوده را لمس کرده و دستان خود را نشوید با تماس دست آلوده با دهان چشم ها و بینی و غیره ویروس از طریق دستگاه پخش خواهند شد.

اما با پوشاندن صورت و بینی با استفاده از آنرنج، ویروس روی ستطح لباس پاشنه می شود و سطح اعضای بدن را آلوده نمی کند، در نتیجه اکیدا پیشنهاد می‌شود به آداب سفر کردن توجه شود.

در عین حال تا قبل از شستن دست نباید سایر اعضای بدن خود را لمس کنید. به ویژه دهان بینی و دیگر اعضای دارای مخاط.

آداب سرفه


               ***       گردآوری و تایپینگ توسط شرکت بنیان طب جراح       ***


اشتراک گذاری :

برچسب ها


مطالب مرتبط


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *