استعلام قیمت

دستگاه های درمان آپنه خواب کدام اند؟

تولید محتوای آرکاوب 427 بازدید 20 / 05 / 1400 مقالات


دستگاه های درمان آپنه خواب کدام اند؟

آپنه خواب

احتمالا تا به حال نام آپنه خواب یا وقفه تنفسی به گوشتان خورده است. اگر در طول خواب با صدای بلند خروپف می کنید و یا بعد از خواب کامل احساس خستگی می کنید، ممکن است آپنه خواب داشته باشید. بسیاری از افرادی که از آپنه خواب یا همان وقفه تنفسی رنج می برند، از این بیماری اطلاع چندانی ندارند و خطر آن را جدی نمیگیرند. این در حالیست که تنها در کشور آمریکا ۲۰ میلیون نفر! از وقفه تنفسی در خواب رنج می برند. آپنه خواب در کودکان منجر به بروز بیش فعالی و یا مشکلاتی دیگر در مدرسه می شود. بنابراین با توجه به آمار و ارقام، افزایش آگاهی جامعه نسبت به عواقب و خطراتی که آپنه خواب به دنبال دارد امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. بهتر است بدانید که آپنه خواب یک اختلال قابل درمان است و به وسیله دستگاه های درمان آپنه خواب قابل درمان است. ما در این نوشته به صورت تخصصی آپنه خواب، انواع آن و روش های درمان آن را بررسی می کنیم.

آپنه خواب

آپنه خواب

انواع اصلی آپنه خواب

انواع اصلی آپنه خواب شامل آپنه انسدادی، آپنه مرکزی و سندرم آپنه مختلط می باشد.

آپنه انسدادی

آپنه انسدادی خواب در اثر انسداد در راه‌های هوایی فوقانی بوجود می آید. به عبارتی در نتیجه شل و باریک شدن دیواره های گلو در طول خواب آپنه مرکزی اتفاق می افتد که نتیجه این اتفاق، ایجاد وقفه یا توقف در تنفس است. این امر سطح اکسیژن خون را کاهش می دهد. با قطع تنفس شخص، مغز برای اینکه بدن را وادار کند تا دوباره نفس کشیدن را شروع کند، از مراحل عمیق تر خواب به زور خارج می شود و باعث می شود که توانایی فرد در رسیدن به فازهای عمیق و آرام بخش خواب کاهش یابد.

این وقفه های تنفسی از چند ثانیه تا چند دقیقه ممکن است به طوب بیانجامند و در طول شب چندین بار اتفاق بیافتند. بنابراین خواب فرد مختل شده و کیفیت خواب او نیز کاهش می یابد که همین موضوع می تواند بر عملکرد شخص در طول روز تاثیر منفی گذاشته و باعث شود شخص احساس خستگی و خواب آلودگی کند، و به تدریج سبب بروز مشکلات پزشکی بسیاری می شود. از دیگر عوارض آپنه خواب، خروپف کردن، خرناس، احساس خفگی و صداهای بلند است که برای شریک زندیگی تان می تواند بسیار آزاردهنده بوده و خواب او را هم مختل کند. آپنه انسدادی با اینکه بیشتر در افراد چاق و میانسال دیده می‌شود، اما در هر سنی می‌توان این مشکل را مشاهده کرد.

آپنه مرکزی

آپنه مرکزی همان طور که از نام آن بر می آید، مرکزی بوده یعنی به علت مشکلات مغزی ایجاد می شود. آپنه مرکزی زمانی اتفاق می افتد که مغز سیگنال های مناسب برای کنترل عضلات تنفسى را ارسال نکند. در این حالت فرد برای مدت کوتاهی نفس نمی‌کشد و یا ممکن است با تنگی نفس از خواب بیدار شده و یا زمان زیادی به خواب نرود. بر خلاف آپنه انسدادی، آپنه مرکزی بیشتر در افراد مسن و در بیماران قلبی و همچنین بیماران ناشی از سکته مغزی دیده می‌شود. البته آپنه مرکزی نسبت به آپنه انسدادی کمتر رایج است.

آپنه مختلط

سندرم آپنه مختلط  نیز زمانی اتفاق می افتد که فرد هر دو آپنه انسدادی و مرکزی را با هم داشته باشد.

درمان آپنه خواب

حال که با آپنه خواب و علل و عوارض آن آشنا شدید، بهتر است با روش های درمان آن نیز آشنا شوید. برای درمان آپنه خواب در صورتی که با تغییرات شیوه زندگی مانند از دست دادن وزن یا ترک سیگار، درمان آلرژی در صورت داشتن آلرژی بینی علائم و نشانه های فرد بهبود نیابد، و یا اینکه فرد مبتلا به آپنه متوسط یا شدید باشد، درمان های دیگری جایگزین می شود. از دیگر گزینه های درمان می توان به CPAP یا BIPAP اشاره کرد. دستگاه های درمان آپنه خواب قابلیت این را دارند که مجرای هوای مسدود شده را باز کنند.

بیشتر بخوانید: آپنه (وقفه تنفسی حین خواب) دکتر خسرو صادق نیت حقیقی

دستگاه فشار هوای مثبت و ممتد (CPAP)

اولین انتخاب برای درمان آپنه خواب مرکزی دستگاه سی پپ است.دستگاه سی پپ از طریق یک ماسک فشار هوا را به مجراهای تنفسی شما وارد می کند. در واقع سی پپ فشار هوای بیشتری را وارد مجراهای تنفسی می کند و چون این مقدار فشار برای باز نگه داشتتن مجرای تنفسی فوقانی کافی است؛ از آپنه و خروپف جلوگیری می کند. Cpap شایع ترین و مطمئن ترین متد درمان آپنه خواب است. این دستگاه فشار هوا را در هنگام دم و بازدم تغییر نمی دهد، به همین علت تحمل این دستگاه برای بیماران گاها دشوار است.

دستگاه سی پپ

دستگاه سی پپ

Auto Cpap

اگر در استفاده از دستگاه CPAP دچار مشکل هستید، دستگاه CPAP اتوماتیک پیشنهاد می شود. این دستگاه به صورت اتوماتیک و در حالی که فرد خواب هست فشار هوا را تنظیم می کند.

دستگاه Auto Cpap

دستگاه Auto Cpap

دستگاه Bipap

دستگاه بای پپ شباهت های زیادی به دستگاه سی پپ دارد و یکی از موثرترین روش های درمان آپنه خواب است. در دستگاه بای پپ فشار هوا با توجه به دم و بازدم فرد قابل تنظیم است. یعنی دستگاه دو فشار دارد که می‌توانند به‌طور متناوب تغییر کرده و فشار هوای ورودی از طریق ماسک به وسیله یک سنسور الکترونیکی قابل تنظیم می باشد. دستگاه بای پپ این امکان را فراهم می سازد که فرد هوا را با فشار بیشتری به داخل ریه‌هایش بکشد و با فشار کمتری هوا را بیرون بدهد. بنابراین هنگامی که فرد عمل بازدم را انجام می دهد، فشار هوای دستگاه بای پپ کاهش یافته و در هنگام قطع تنفس فشار هوا بیشتر می شود.

دستگاه بای پپ

دستگاه Bipap

در صورت استفاده از هر کدام از دستگاه های کمک تنفسی، لازم است که بیماران شبانه ماسکی بزنند که دهان و بینی را بپوشاند و جریان مداوم هوا را برای باز نگه داشتن راه هوایی شما، فراهم کند. در واقع ماسک به ماشینی متصل می شود که جریان هوای مداوم را به بینی می رساند.

شرکت بنیان طب جراح در زمینه فروش و پشتیبانی دستگاه های کمک تنفسی و نیز دستگاه های درمان آپنه خواب از جمله سی پپ، بای پپ مسیر خدمت رسانی خویش را شروع کرده است و موفق شده است محصولات و خدمات خود را از طریق سایت نیز ارائه کند.


اشتراک گذاری :

برچسب ها


مطالب مرتبط


یک پاسخ به “دستگاه های درمان آپنه خواب کدام اند؟”

  1. الی گفت:

    سلام، آیا این دستگاه صدا دار هست و فرد و یا شریک زندگی رو اذیت میکنه؟ و اینکه وزنش چقدر هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *